dijous, 22 de gener del 2009

EL MÓN NECESSITA PAU!

Contínuament hi ha notícies de conflictes greus, guerres, etc. La història que us fem estudiar n'està plena. Però si la humanitat ha evolucionat tecnològicament, també s'hauria de notar que evoluciona emociolment i racional. Les persones formem part de la biosfera, hem de saber compartir els territoris i els seus hàbitats. Hem de lluitar per la pau d'una forma no-violenta.

Per això va bé que recordem les persones que han dedicat la seva vida a fer-ho:
GANDHI: el 30 de gener, dedicat a ell com a Dia de la No-violència i la Pau.
LUTHER KING: el 15 de gener hauria fet 70 anys.
RACHEL CORRIE: el 10 d'abril hauria fet "30" anys, als 23 va morir defensant els drets dels palestins a Gazha.

I també recordem que l'Associació Catalana d'Amics del poble Sahrauí fa la recollida de material humanitari, a Arbúcies de l'1 al 15 de febrer. Un altre conflicte sense resoldre.

Informa't:
http://www.xtec.cat/iesmontsoriu
http://alterglocal.blogspot.com

Sempre es pot fer alguna cosa. Sense excuses per a la inacció.

2 comentaris:

  1. PARAULES PER LA PAU (Miquel Martí i Pol)

    Només perdura allò que bastim amb l’esforç
    i creix en l’esperit dels homes i dels pobles
    fins a esdevenir l’àmbit on tota veu ressona.
    Així la pau que es guanya tenaçment cada dia
    pel desig de voler-la més que altra cosa
    i és el mirall que fa possibles tots els somnis.
    Parlo de pau, des d’aquest temps que em toca
    de viure i de sofrir, des de la meva altura
    d’home senzill que creu que la pau és possible,
    des de l’amor profund al poble i a la llengua
    que m’ha fet el que sóc i em serven i m’impulsen.
    La tarda és un espai de lentituds perdudes
    que se m’adorm als ulls plàcidament i clara.
    D’aquest silenci estant proclamo l’esperança,
    la pau no és un do ni un cim inassolible
    sinó el recomençar de moltes primaveres,
    la voluntat i el risc d’estimar i de comprendre.
    Tota la vastitud dels anys i el seu misteri
    ressona en les paraules que escric perquè em serveixin
    de bandera i d’escut, de fita i de designi.
    Més que amb l’eco estrident de timbals i trompetes
    que senyoreja edats i vulnera silencis,
    més que amb tot l’aldarull dels cants victoriosos
    que ofeguen el lament dels desvalguts i els febles,
    i més que amb el menyspreu groller dels prepotents
    que es proclamen hereus de totes les riqueses,
    falquem l’ara i l'aquí, convençuts i solemnes,
    amb un anhel de pau que encengui les mirades.
    Pensem en el futur des de l’ara que esclata
    dins i fora de tots, i fem amb les paraules
    un reducte de llum que en preservi la força.
    Vulguem la pau en pau, sense cap mesquinesa,
    perquè en l’ordre del temps només creix i perdura
    tot allò que bastim amb l’esforç, i fecunda
    la sang i l’esperit dels homes i dels pobles.
    Miquel Martí i Pol
    PROPOSTA DE TREBALL
    1. Comprensió del text: aclariment de lèxic.
    2. Llenguatge i recursos: metàfores i imatges...(sempre que ens ajudin a resoldre algun aspecte del
    contingut).
    3. Missatge de la composició (breu; el missatge no vol dir l’argument)
    4. Temes fonamentals (*)
    5. Descripció del poema: què narra?
    6. Actitud del poeta vers el tema de la pau.
    7. Intencionalitat del poema: què ens vol dir l’autor?
    8. Valoració: profit de l’experiència i actitud nostra (tot el grup d’alumnes) davant la problemàtica i la lluita per
    la pau.
    Educació per a la Pau a Secundària. 10 anys de DENIP
    47
    Activitats complementàries:
    · Biografia del poeta: recerca i exposició de material (relació biografia i composició poètica que treballem).
    · Recreació a través de l’expressió plàstica: interpretació del poema. Visualitzar-lo (dibuix).
    · Escriure poemes en el sentit que ho fa Martí i Pol (forma i contingut: la pau).
    (*) Com a temes podem treballar:
    - el desig i la lluita per aconseguir la pau,
    - la idea de “pau més que mai”,
    - entendre la pau com a quelcom fonamental de (en) la vida humana,
    - la pau interior que viu el poeta com a home senzill i que vol fer extensiva a tota la humanitat: “Parlo de
    pau en pau...”, “Vulguem la pau en pau...”,
    - universalisme i nacionalisme,
    - proclamació i confirmació de l’esperança: si nosaltres, lluitadors, conscienciegem i fecundem l’esperit dels
    homes que ens envolten,
    - pau = recomençar (lluita),
    - estimació (amor) i comprensió,
    - estar per damunt de les circumstàncies que ofeguen la torxa de la pau com ho fa el poeta,
    - projecció de l’anhel del poeta cap al futur.

    ResponElimina
  2. Manifest 2000 per la Cultura de la Pau

    Reconeixent la meva part de responsabilitat en el futur de la humanitat, especialment pel que fa als nens
    d’avui i les generacions futures, em comprometo –en la meva vida quotidiana, la meva família, el meu treball,
    la meva comunitat, el meu país i la meva regió– a:
    1. respectar la vida i la dignitat de cada persona, sense discriminacions ni prejudicis;
    2. practicar la no-violència activa, rebutjant la violència en totes les seves formes: física, sexual,
    psicològica, econòmica i social, en particular cap als més desvalguts i vulnerables, com els nens i els
    adolescents;
    3. compartir el meu temps i els meus recursos materials amb un esperit de generositat, per tal de posar
    fi a l’exclusió, la injustícia i l’opressió política i econòmica;
    4. defensar la llibertat d’expressió i la diversitat cultural, donant sempre preferència a dialogar i escoltar,
    en lloc del fanatisme, la difamació i el rebuig dels altres;
    5. fomentar un comportament responsable dels consumidors i el desenvolupament d’unes pràctiques
    que respectin totes les formes de vida i preservin l’equilibri de la natura a tot el planeta;
    6. contribuir al desenvolupament de la meva comunitat, amb la plena participació de les dones i el
    respecte dels principis democràtics, per tal de crear entre tots noves formes de solidaritat

    ResponElimina