dilluns, 27 de febrer del 2017

CAMINADA DE DIJOUS GRAS 2017


Més de 400 persones, entre  professors i alumnes, hem caminat fins a "El Pol" per viure una matinal de tradició i convivència. Aquest any us oferim una reflexió que aporta el Departament d'Educació Física.
Caminar encaixa al 100% en el lema del Bloc Verd: sostenible, solidària i, sobretot, saludable. 

"Caminar és la primera cosa que un nen vol fer i l'última a què una persona gran desitja renunciar. Caminar és l’exercici que no necessita un gimnàs. És la prescripció sense medecina, el control de pes sense dieta i el cosmètic que no es pot trobar en una farmàcia. És el tranquil·litzant sense pastilles, la teràpia sense un psicoanalista i l’oci que no costa un cèntim. A més a més, no contamina, consumeix pocs recursos naturals i és altament eficient. Caminar és convenient, no necessita equipament especial, és autoregulable i intrínsecament segur. Caminar és tan natural com respirar."

John Butcher, Fundador del Walk21, 1999

diumenge, 26 de febrer del 2017

PLANTES DEL NOSTRE JARDÍ ........: LILÀ

Nom científic: Syringa
- Nom comú català: Lilà
Nom castellà: Lila
Anglès: Lilac
Francès: Lilas
Familia: Oleàcies
Origen: Euràsia. Països del Mediterrani
-Hàbitat: Cultivat i de vegades subespontani
Descripció: Arbust que pot superar els 2m. La majoria de les fulles tenen disposició oposada. Floreix a la primavera. Les flors tenen 4 pètals i són de color blau, oloroses. Els fruits són petits, en ramells i madurs són secs, de color marró.

Usos: Jardineria, decoratiu. Els pagesos observen la floració dels lilàs per saber quan han de plantar les mongetes.

divendres, 24 de febrer del 2017

EL JARDÍ DE L'INSTITUT COMENÇA A FLORIR

Falta un mes per l'inici de la primavera i al jardí de l'institut Montsoriu ja tenim flors que comencen a florir. 
Trobareu les fitxes d'informació de les plantes florides clicant sobre els seus noms: NARCÍS, de clor groc i CODONY JAPONÈS de color vermell i rosat. i VINCA, de color lila.

PLANTES DEL NOSTRE JARDI 11: CODONY JAPONÈS

- Nom científic: Chaenomeles sp
- Nom comú català: Codony japonès
- Nom castellà: Membrillero japonés
- Anglès: Maule's quince.
- Francès: Cognassier du Japon
- Familia: Rosaceae.
- Origen: és una espècie nativa d'Àsia oriental (Japó, Xina, Corea).
- Descripció: Arbust caducifoli. Floreix a finals d’hivern. Les flors d’un color vermell intens surten abans que les fulles.  Pot tornar a reflorir a l’estiu. Les fulles són ovalades, d’un verd brillant. Els fruits són aromàtics, de color grog verdós a la tardaor quan han madurat.  Altura: 1-3 m.

- Usos: Decoració, jardineria, per fer tanques.  El fruit cru és dur i astringent. Cuit serveix per fer licors i melmelades.

PLANTES DEL NOSTRE JARDI 12: NARCÍS GROC

- Nom científic: Narcissus sp.
- Nom comú català: Narcís
- Nom castellà: Narciso
- Nom anglès: Narcissus
- Nom francès: Narcissus
- Familia: Liliàcies.
- Origen: Són plantes originàries del mediterrani amb algunes espècies de l'Àsia central a la Xina
- Descripció: narcisos són plantesde tija anual  amb un bulb i tenen la flor amb una corona central en forma de trompeta envoltada per un anell de pètals. Els colors habituals solen ser grocs, blancs o taronja
- Usos: Decoració. Moltes són conreades en jardineria amb formació de noves varietats


- Curiositat: El nom deriva del Narcís de la mitologia grega. Des d'antic s'ha tingut la visió romàntica del seu nom Narcís, jove de gran bellesa que rebutjava tota proposta amorosa i va ser castigat pels Déus enamorant-se de la seva pròpia imatge reflectida a l'aigua d'un estany dins el qual va caure i del que va créixer una bonica flor que duu el seu nom.



dijous, 23 de febrer del 2017

TERESA SALÓ IN MEMÒRIAM

Fa 14 anys la Teresa Saló ens va proposar i engrescar a participar en el Programa Escoles Verdes, del qual era assessora, des d'aleshores ens ha fet costat des de l'Associació d'Eduació Ambiental Les Guilleries. Aquesta setmana ens ha deixat i la recordem fent nostre el text dels companys de Sant Hilari Sacalm.
A TERESA SALÓ IN MEMORIAM:
Ens ha acompanyat en el nostre viatge com Escola Verda des del principi. Sempre ha estat generant sinèrgies per a millorar la nostra relació com humans amb la terra que ens acull. La Teresa Saló sempre ha cregut en les persones i la nostra capacitat per a entendre el que ens envolta i canviar-ho. Ha estimat tant cadascuna de les persones i cadascun del projectes com nosaltres l'hem estimat a ella amb el seu tarannà positiu i optimista.
La Teresa Salò ens ha ensenyat que la paciència és el secret de la vida, que la bellesa és respectar el nostre entorn tan com a nosaltres mateixos i que tot plegat val la pena fer-ho pel plaer de sentir-nos vius.
Del teu compromís amb la vida ​n'hem agafat el testimoni així com el compromís de passar-lo intacte a les futures generacions. 
Gràcies per tot el temps que hem compartit.

diumenge, 5 de febrer del 2017

FASE TERRITORIAL DE L'OLIMPÍADA DE GEOLOGIA 2017


Pere Moré ha quedat classificat en 3r lloc,
la qual cosa li dona bitllet per anar  a la
final estatal a Salamanca del 31 de març
al 2 d'abril. Enhorabona i molta sort!

El matí del divendres, 3 de febrer s’ha celebrat a la Facultat de Ciències la fase  territorial de les comarques gironines de la 8na Olimpíada de Geologia, adreçada a
estudiants de Batxillerat.  Hi han participat 118 estudiants procedents de 14 centres educatius de la demarcació entre els quals un grup 9 de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies.

PROVA INDIVIDUAL. El estudiants han realitzat una prova teòrica amb preguntes específiques de Ciencies de la Terra i una prova pràctica que requeria interpretar un tall geològic i identificar minerals, roques i fòssils.

PROVA PER EQUIPS. El la prova per equips que consistia en resoldre un tall geòlogic, reconeixer un conjunt de mostres de fòssils, minerals i roques i descobrir problemàtica ambiental associada va haver-hi un doble empat entre dos equips.Un format per alumnes del Institut Ramon Muntaner de Figueres i un equip mixt constituït per 2 alumnes d’Amer i 2 de l'Institut Montsoriu d'Arbúcies.

Aprofitem l’avinentesa  per donar públicament les gràcies al professor jubilat Dr. German Àlvarez pel seu suport i assessorament.