Detalls de nius 2009, A dalt a la dreta es veu la web cam. Alehores n'hi havia 89. Foto: Carles Aparicio. |
diumenge, 26 de juny del 2016
CENS 2016 DE NIUS D'ORENETA DE LA FAÇANA DE L'INSTITUT
Cens de nius d'oreneta cuablanca 2016: total 66 nius (55 natuals i 11 artificials), dels quals 55 tenen senyals d'ocupació.
dissabte, 18 de juny del 2016
CENS DE NIUS D'ORENETES 2016
Aquest any, els alumnes de primer, coordinats pel professorat de Ciències Naturals, han fet un cens de nius d'oreneta cua blanca (Delichon urbica). Han comptabilitzat els nius de les façanes d'edificis del nucli urbà, començant per la colònia de l'institut.
Properament donarem més dades. De moment podeu consultar anys anteriors. També us explicarem com quedaran afectats els nius per les obres i quines mesures compensatòries farem. La constructora ja coneix la normativa: la llei protegeix els nius en època de cria i que no els poden tocar mentre estan ocupats durant la pimavera i l'estiu.
Properament donarem més dades. De moment podeu consultar anys anteriors. També us explicarem com quedaran afectats els nius per les obres i quines mesures compensatòries farem. La constructora ja coneix la normativa: la llei protegeix els nius en època de cria i que no els poden tocar mentre estan ocupats durant la pimavera i l'estiu.
UN EXEMPLE DE COOPERACIÓ: ARBÚCIES-PALACAGÜINA
La darrera sessió del curs de la matèria de Ciències Socials a 4t d'ESO ha sigut una xerrada de cooperación i solidaritat en el marc de l'a agermanament d'Arbúcies amb la población nicaragüenca de Palacagüina. Com a intrucció hi havia un video que es va fer amb motiu de l'agermanament. Després hi ha hagut un col·loqui amb la Mª Antònia Benavent, mestra jubilada de la ong Soarpal, que ha fet un repàs als ja 30 anys d'agermanament i als diferents projectes desenvupats (viviendes, alfabetització, educació, lleure infantil, cooperaives de consum, sanitat, etc).
Més enllà dels fets concrets és una exemplificació de la necessitat que hi ha de cooperació per a reduir la pobresa dels països explotats i de la urgència de fer-ho amb criteris de sostenibilitat. Des del món local hem de treballar amb visió del món global.
WEB DE SOARPAL on es pot veure el vídeo que resumeix els primers 25 anys d'agrmanament.
WEB DE LA COORDINADORA D'ONG SOLIDÀRIES GIRONINES
Més enllà dels fets concrets és una exemplificació de la necessitat que hi ha de cooperació per a reduir la pobresa dels països explotats i de la urgència de fer-ho amb criteris de sostenibilitat. Des del món local hem de treballar amb visió del món global.
WEB DE SOARPAL on es pot veure el vídeo que resumeix els primers 25 anys d'agrmanament.
WEB DE LA COORDINADORA D'ONG SOLIDÀRIES GIRONINES
VIDEO DEL PREMI ESCOLA VERDA AL MONTSORIU D'ARBÚCIES
ENLLAÇ AL VÍDEO (4') |
A l'acte de comiat del curs 2015-2016 hem recordat que hem celebrat el desè aniversari del distintiu Escola Verda i que ens han concedit el PREMI ESCOLA VERDA 2015. Aquest és el vídeo que la Generalitat va produir i entrada al bloc de com es va fer (makig off).
Moltes gràcies a tots i totes, especialment als membres del comité ambiental que amb la seva participación ho fan posible.
Moltes gràcies a tots i totes, especialment als membres del comité ambiental que amb la seva participación ho fan posible.
ELS RECS D'ARBÚCIES
Els alumnes de 3r d'ESO han complementat el Treball de síntesi amb una caminada pel sender del rec de La Plana. Arbúcies gairebé a vista d'ocell al costat d'un corriol que servia per al manteniment de les basses i recs que anaigaven els feixes, horts i vinyes del vessant sud oest de la vall que té per eix la riera d'Arbúcies, al nivel del seu pas de la vila.
dimecres, 15 de juny del 2016
TREBALL DE SÍNTESI: DOCUMENTALS "EL MONTSENY"
L'alumnat de 2n d'ESO ha fet el Treball de síntesi: un projecte lligat al Montseny Parc Natural, Reserva de la Biosfera. Durant uns dies els nois i noies s'han convertit en realitzadors d'un audiovisual i des de la confecció d'un guió a l'edició d'un documental, cada grup ha elaborat diferents productes aprotant l'accés a les noves tecnologies. Vegeu el makig off.
Edició d'imatge i so dels documentals |
VIDEO PREMI ESCOLA VERDA , CLICA AQUÍ |
dimarts, 14 de juny del 2016
TREBALL DE SÍNTESI: ENTORN NATURAL I HUMÀ DE LA RIERA D'ARBÚCIES
L'alumnat de 3r d'ESO està fent el Treball de síntesi centrat en la Riera d'Arbúcies. Les tasques que realitzen parteixen d'un treball de camp entre La Corbadora i el molí de les Pipes, una visita a La Farga del Roquer i treballen la llegenda de la Dona d'aigua, fan un estudi socioeconòmic, confeccionen d'un tríptic i finalment fan una exposició oral.
MÉS FOTOS? CLICA AQUÍ? |
VIDEO PREMI ESCOLA VERDA , CLICA AQUÍ |
dimecres, 8 de juny del 2016
L'AIGUA COM A FONT TRADICIONAL D'ENERGIA RENOVABLE
CENTRE D’INTERPRETACIÓ DE LA RIERA D’ARBÚCIES “LA FARGA DEL ROQUER”
El Centre d'Interpretació de la Riera d'Arbúcies, situat a l'edifici de La Farga del Roquer, ens permet recórrer el passat industrial del municipi d’Arbúcies lligat de forma indissoluble a l'aigua i a una riera que ha fet possible diversos usos tradicionals al llarg del temps.
L’objectiu del Centre d’Interpretació és recuperació dels espais patrimonials i la difusió dels usos tradicionals a l'entorn de la riera d'Arbúcies, que ha esdevingut un atractiu lúdic i turístic .
Activitats:
1. Visita a l’edifici de la FARGA. Observeu atentament les instal·lacions i l’AUDIOVISUAL.
2. Elaboreu un article sobre l’ EVOLUCIÓ DE L’APROFITAMENT HIDRÀULIC DE LA RIERA D’ARBÚCIES (Extensió: 200-300 paraules, 1200-1800 caràcters amb espais)
* Detalleu 3 períodes: a) del S. X al segle XVII, b) del S. XVIII al S. XIX i c) de finals del S.XIX a mitjan del S. XX.
* Il·lustreu l’informe anterior amb un ESQUEMA DE LA FARGA DEL ROQUER.
* Mireu les fotos d’ABANS que hi ha en aquest enllaç. Trieu-ne 3. Vosaltres haureu de fer-ne d’ARA que surtin elements de les 3 antigues, (identifiqueu des del punt on van ser preses i aneu-hi), poseu-les de costat i compareu-les.
3. Aprofiteu la informació i les imatges per completar el tríptic que se us proposa en un altre apartat.
ENLLAÇOS PER INICIAR-SE
Díptic informatiu: Centre d’interpretació de la Riera d’Arbúcies
Un passeig per la riera d’Arbúcies: Web, amb enllaç a vídeo i pdf: díptic
ENLLAÇOS PER APROFUNDIR
Informe: : La Farga del Roquer.
POSSIBLES QÜESTIONS PER A PREPARAR L’EXPOSICIÓ ORAL:
1). Com ha evolucionat l'aprofitament hidràulic de la Riera d'Arbúcies en les següents etapes: a) Del S. X al XVIII, v) el XVIII i el XIX i c) de finals del XIX a mitjan del XX.
2. Quin personatge presenta el vídeo del centre? A què es dedicava? Quina vinculació tenia amb Arbúcies?
4. Durant la primera meitat del S.XX quins usos aprofitaven l’energia de l’aigua en les següents instal·lacions: La Corbadora. La farga. Central de Can Blanc.
|
dilluns, 6 de juny del 2016
EXPOSICIONS SOBRE EL SÒL I L'AIGUA
El Departament de Ciències Natural de l'Institut ha muntat dues exposicions durant el tercer trimestre. La primera era sobre el SÒLS i la segona sobre l'AIGUA. Eren exposicions commemoratives dels anys que la ONU estableix per a aprofundir el coneixement i la sensibilitazació vers l'entorn natual: el 2015 va ser l'any dels sòls i el 2013 l'any de l'aigua.
A dalt. L'aigua un bé escàs. A sota: Els sòls i la biodiversitat forestal |
divendres, 3 de juny del 2016
LA CLASSE MÉS NETA I SOSTENIBLE
Després de veure els resultats de l'AMBIENTÒMETRE 2016 i d'haver fet diverses comprovacions, el Comité ambiental ha arribat a la conclusió que la clase de 1r A d'ESO es mereix el reconeixement per tenir l'aula més neta i sostenible i fer la recollida de residus més bé durant tot el curs. Per això les alumnes de 4t d'ESO que van fer l'acollida ambiental, també van ser les que val lliurar-los el diploma que ho acredita.
Seguiu igual de bé.
Prenem-ne model.
Enhorabona i moltes gràcies.
dijous, 2 de juny del 2016
LA RIERA D'ARBÚCIES, PROJECTE RIUS I OBSERVATORI DE LA TORDERA
El Departament de Ciències Naturals i l'Observatori de la Tordera, amb els alumnes de 4t d'ESO de la matèria de Biologia i Geologia, hem fet una sortida a la riera per estudiar-ne el seu estat biològic. Hem recollit mostres de macroinvertebrats i amb l'ajuda de les claus dicotòmiques, els hem classificat. N'hem trobat de diversos tipus: insectes com heteròpters, plecòpters, efemeròpters... i les seves larves; hem pogut veure algun petit peix i fins i tot hem trobat or! També hem mesurat altres paràmetres com la temperatura de l'aigua, el nivell de nitrats i el cabal. Totes aquestes mesures serveixen per determinar el nivell de qualitat de l'aigua, i el resultat, tot i que l'hem d'acabar de d'estudiar a classe, sembla que és molt bo.
L’Observatori de la Tordera és un projecte interdisciplinari de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Sant Celoni, d’Hostalric i d’Arbúcies, iniciat el 1996 sota la direcció del Dr. Martí Boada.
L’objectiu principal és el seguiment a mitjà i llarg termini d’indicadors socioecològics a la conca del riu Tordera (NE Catalunya) en què s’han consolidat més d’una desena de línies de recerca.